Kategoriarkiv: Butiksinredning

Levande skyltdockor

Om man vill se dockor som verkar levande så kan man bege sig till vaxmuseet Madame Tussauds. För butiker så är det ovanligt att man skapar vaxkopior av verkliga människor men det finns skyltdockor som har en levande känsla. En komplett docka som har hår, hudfärg och verkliga ansiktsdrag kan ge en aha-upplevelse då den står i fönstret och får folk som går förbi att stanna till. Samtidigt så kan en enklare modell vara fullständigt tillräcklig om det viktigaste är att på ett elegant sätt visa upp outfits och erbjudanden.

Skyltdockor som ser verkliga ut

Den som vill ha skyltdockor som ser verkliga ut bör se lite närmre på det utbud som finns online. Det blir dyrare med en skyltdocka som har rörliga delar som är utformade för att skapa positioner som känns verkliga, men det här kan ju vara en mycket viktig del av ens marknadsföring och då kanske man vill satsa lite mer på dockan.

Saker som får skyltdockor att se levande ut är:

  • Nyanserad färg på hud, hår, ögon
  • Former som har mänskliga proportioner
  • Rörliga delar som går att ställa in och forma på olika sätt
  • Det sätt man klär dockan på

Den sista punkten är viktig för man kan skapa levande skyltdockor genom att klä och positionera dem på rätt sätt. Annat som kan påverka känslan är den ljussättning man använder sig av i skyltfönstret.

3d holgram i butiker
3d holgram i butiker

Levande skyltdockor med 3d holografi

Med dagens teknik kan man skapa skyltdockor med 3d holografi som anpassar sitt utseende och sitt budskap beroende på vem som är i närheten. Man kan idag koppla samman hologram med NFC-läsare i telefonen och låta hologram tala till kunderna när de passerar. Lite otäckt kanske men otroligt effektivt. Läs mer om 3d hologram i butiker här »

Saker du bör undvika i en butikslokal

De flesta har någon gång gått in i en butik och snabbt klivit ut igen utan att ens veta varför. Det finns några saker man kan göra om man vill säkra sig om att skrämma bort kunder. Här följer några exempel på sådant som en smart butiksägare bör undvika. Det kan verka självklart, men fundera på hur det ser ut i din butik och om det finns förbättringar som du borde ta tag i för att få kunder att stanna kvar och för att öka försäljning.

Plottrig inredning

Det är alltför vanligt med butiksinredning som är plottrig. Man sätter upp en massa lappar och låter saker ligga på golv, på stolar och på diskar fastän att de inte behövs. Precis som man kan behöva rensa i röran hemma så kan man behöva göra samma sak i en butik. Finns det kanske blommor och växter som har gjort sitt och som mest står och slokar i ett hörn? Kanske har man helt missat att den där coola griffeltavlan inte längre används och att den nu mest står som en relik från en tid då det var kul att skriva nya ordspråk och skämt dag efter dag. Ut med det som inte används för att skapa mer plats åt luft och eftertanke!

Starka dofter

Om det luktar starkt i en butik så kan folk dra sig för att komma in. Man kanske menar väl med lavendel-dosa som ständigt sprayar ut nya doftmoln men för den som alls inte tycker om den här doften så blir det en plåga. För det mesta så behöver man inte addera doft i en butikslokal. Det räcker gott och väl att hålla rent och att hela tiden se till att få in frisk luft via fönster och med fläktar.

Hög volym

Då man låter butiksbiträden spela musik och radio i butiken så kanske deras trivsel ökar men man kan inte låta volymen vara alltför hög. Dels så är det så att vissa kunder inte har samma musiksmak och dels så kan det vara otroligt störande att komma in i en lokal där man inte ens hör sina egna tankar. Se till att avtala om den volym som hålls och sök efter musik och ljudeffekter som är kända att ha en positiv effekt på köplusten.

Konstig layout

Konstig layout är heller inte att rekommendera. Då man måste ta sig igenom en labyrint för att komma fram till kassan så kan det bli frustrerande. Bara för att det här fungerar fint på stora möbelvaruhus så betyder det inte att en miniatyrvariant kommer att gillas. Se istället till att det är lätt att röra sig i butiken och att man enkelt kan komma fram till kassan då man vill betala.

Vill du veta mer om butiksinredning? Läs mer på www.butiksinredning.se