Kategoriarkiv: Motor och transport

Med bra däck så fungerar bilen som den ska

Det finns inga bildäck som håller för evigt så man måste då och då byta ut mot nya. När man ändå bestämmer sig för att köpa nya däck så kan man ju passa på att få en modell som är särskilt bra för den bil som man har. De som säljer däcken är experter på detta så man behöver bara nämna vilken bil man har och årsmodell för att få förslag på bra sommardäck eller vinterdäck. Många gånger så kan man dra nytta av kampanjer som gör det möjligt att få hög kvalitet till ett lågt pris.

Däck ger säker färd

Däcken är viktigare än vad många tror och det handlar inte bara om att se till att de som man kör med är i gott skick. Man måste ha rätt typ av däck för det underlag som man färdas på. Det säger ju sig självt att vintern kräver vinterdäck, men här ska man fundera på om man behöver dubbar eller om vanliga modeller för vintern kommer att vara tillräckligt. Det finns ju en hel del kritik mot dubbdäcken och det särskilt i städer, men i vissa fall så är detta det allra säkraste alternativet och då ska man givetvis se till att bilen har dubbdäcken och ingenting annat.

Samma bildäck året om

Man kan få intrycket av att däck som är bra för vintern även kommer att fungera bra resten av året men det stämmer inte. Sommarens underlag ser mycket annorlunda ut och det är därför som det finns något som heter sommardäck. Men sommaren kan förstås också innebära regnstormar och ett mycket halt underlag och då tjänar man på att ha investerat i modeller som klarar detta galant.

Man kan också välja modeller som är till för att användas året om men detta kan knappast rekommenderas i Sverige. Det är för stora skillnader mellan vinterns och sommarens väglag för att det här ska löna sig. Man får helt enkelt acceptera att det blir till att byta däcken då vintern är på ingång.

Man ska inte vänta för länge med att byta

Om du vill att bilen ska fungera på bästa vis så är det viktigt att planera in däckbyten i god tid och att inte missa detta. När snön kommer tidigt så kan man bli överrumplad och många får för sig att ge sig ut med bilen trots att den inte är rustad för detta. Kanske tar man sig säkert fram till jobbet men sedan blir det tvärstopp då det snöar på under dagen. Parkeringsvakter är också ute i snöoväder och det duger inte att säga att man inte kunde flytta på bilen på grund av sommardäck. Det kan bli en dyr affär att fastna i en driva under en längre snöperiod bara för att man inte såg till att ha rätt däck på bilen i tid.

Olika sorters motorcykelförsäkringar

För att få äga och framföra en motorcykel krävs enligt lag att den är försäkrad, men det är lite krångligare än så. Det finns nämligen ett stort antal olika försäkringar att välja mellan och det är inte helt lätt att avgöra vilken som passar bäst. Förutom de tre grundläggande försäkringsformerna trafik- halv och helförsäkring så finns också ”specialförsäkringar” som olika typer av veteranförsäkringar och märkesförsäkringar. Rent lagligt gör det ingen skillnad vilken av försäkringarna du gäller, men det kan göra stor skillnad för motorcykelägaren.

Trafikförsäkring

Trafikförsäkringen är den grundläggande formen av motorcykelförsäkring och täcker därmed inte så mycket. Det som den omfattar är normalt personskador, skador på annans egendom och skador på kläder och skyddsutrustning. Det är ofta den billigaste formen av försäkring, men beroende på vilken sorts motorcykel och vilket märke det är så kan en av de andra försäkringarna kosta lika litet eller mindre och samtidigt omfatta mer.

Halvförsäkring

Halvförsäkringen täcker det som trafikförsäkringen gör, och ytterligare några saker. Vad som täcks varierar mellan försäkringar, men vanligtvis rör det sig om saker som stöld, brand och en del andra skador. Vad som täcks beror också ofta på hur gammal motorcykeln är och hur långt den har gått. Halvförsäkringar ger också ofta visst rättsskydd, ersättning vid stöld och ibland även hjälp med transport av motorcykel till verkstad.

Helförsäkring

Helförsäkring för MC är en försäkring som täcker det mesta och som därmed vanligen har en högre premie än trafik- och halvförsäkringar. Den vanligaste skillnaden mot halvförsäkringen är att helförsäkringen vanligtvis även täcker skador på motorcykeln som uppstått genom olika former av yttre åverkan. Med yttre åverkan menas då exempelvis skadegörelse, olyckor, transporter. De exakta villkoren varierar beroende på försäkringsbolag.

Talande bild på när det är bra att ha en motorcykelförsäkring

Veteranförsäkring

Veteranförsäkringar är försäkringar som är ämnade för lite äldre motorcyklar. Dessa försäkringar kan ha lite olika namn, och vad som definieras som en äldre motorcykel varierar också, men oftast minst 20 år. Villkoren skiljer sig också åt en hel del, men syftet är det samma: att erbjuda den som har en äldre motorcykel bättre villkor än de skulle få med en standardförsäkring

Märkesförsäkring

En märkesförsäkring är just det – en försäkring för en motorcykel av ett viss märke. Dessa försäkringar är, liksom veteranförsäkringar, tänkta att ge extra bra förmåner för den som är kvalificerad för dem. Märkesförsäkringar är dock ofta lite begränsade; inte alla motorcyklar av ett visst märke kan teckna dem, utan det är begränsat beroende på årgång och modell. För den som uppfyller kraven för en märkesförsäkring så är det ofta det bästa valet, men det är långt ifrån alla som har möjlighet att skaffa sig en.

Vinterdäck och EU märkning

När man ska köpa dubbdäck eller friktionsdäck så kan man tycka att det där med EU märkning är en fiffig sak. Men faktum är att den här märkningen inte är tillräcklig för att man ska kunna välja de allra bästa däcken. När den första december kommer så säger vinterdäckslagen att man måste ha vinterdäck om väglaget är halt, och då bör man ha bra däck på bilen som kommer att klara halkan.

vinterdack (2)
Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern annars blir det halt.

Vinterdäck egenskaper

När du ska byta till vinterdäck så bör du förstås ha lite koll på det där med vinterdäck datum såväl som regler för vinterdäck mönsterdjup. Det här är sådant som påverkar hur säkert du kommer att köra i vinter och man ska aldrig fnysa åt en vinterdäck regel som verkar onödig. Den lag som finns i Sverige för vinterdäck är utformad med tanke på de situationer som kan uppstå då vägen snabbt täcks av ett istäcke. Man kan gott säga att det där med väggreppet är något av det allra viktigaste att se på då man väljer däck för vintern.

EU märkning
Med EU märkningen så får man reda på hur bra väggrepp, rullmotstånd och bullernivån är. Det här är förstås bra men man ska komma ihåg att märkningen inte är till för svenska vägar och att till exempel bullernivån är i enlighet med den asfalt som finns i Europa och inte den som finns hos oss. Därmed så är det bra mycket smartare att ta en titt på vinterdäck test och det särskilt om man har fått upp ögonen för billiga vinterdäck som verkar riktigt bra. Med ett test som går igenom ett trettiotal punkter så får man veta så mycket mer om kvalitet och väghållning än det som man får ut av EU märkningen.

Goda vinterdäck förlänger livet

Varje vinter sker mängder med onödiga trafikolyckor i Sverige, av många olika orsaker. Men något alla kan göra som rejält minskar risken för att bilen ska slira bortom kontroll på de lömskt hala vintervägarna är att byta till rejäla vinterdäck i god tid, varje år. Se till att satsa på vinterdäck av god kvalitet och montera dem på ett korrekt sätt, så kommer dina bilresor under vintersäsongen vara tryggare för alla ute på vägarna.

Vinterdäck av kvalitet

Det är viktigt att inte ta för vana att traska ut i garaget och byta däck så fort isen och halkan kommer krypande, utan att först undersöka däckens kondition. Vinterdäck slits rejält så bara för att de däck du har var bra förra vintern innebär det inte att de håller måttet nu. Dessutom slits däcken olika mycket så rådfråga alltid din mekaniker om och vilka däck som bör bytas ut. Sätt alltid de nyaste och bästa däcken med störst mönsterdjup på bakhjulen, då det är allra viktigast att där ha bästa möjliga väggrepp. Detta minskar risken för sladd vid svängar eller hastig inbromsning. Tänk också på att det finns både dubbade däck och odubbade friktionsdäck, och även om dubbdäck är att rekommendera i de allra flesta fall så finns områden och vägsträckor där dessa är förbjudna.

Rätt tidpunkt

Du måste enligt svenska regler ha fått på vinterdäcken senast den 1:a december men du får även sätta på dem så tidigt som den 1:a oktober. Trots allt är ju den svenska vintern nyckfull och kan variera stort från år till år, samt i olika delar av landet. Det är bättre att vara för försiktigt än chansa och vänta trots att vintern redan har anlänt till området där man bor, så skjut inte upp besöket till verkstaden. Tänk också på att vinterdäcken måste vara borta senast den 15:e april, och särskilt dubbdäck orsakar mycket slitage på asfalten så det är viktigt att inte öka på de reparationskostnader för vägar som redan finns efter varje tuff vinter.

Handla online

Du kan spara in en hel del i både pengar och smidighet genom att köpa dina nya vinterdäck på nätet. Först måste du bestämma dig för om du vill ha dubbdäck eller friktionsdäck och sedan beställa den modell som du vill ha. Se till att du handlar från seriösa sajter som endast säljer godkända och tillåtna däckmodeller, och kolla att däcken du beställer verkligen är lämpliga för ditt fordon. För dig som har lärt dig byta däck på rätt sätt och har tillgång till redskap så är det bara göra jobbet själv efter att däcken har levererats hem till dig. Annars kan du vid beställning av däck även boka tid på en närliggande verkstad som gör jobbet åt dig.

Kan man göra egen gunga av däck

Det var länge en självklarhet med lekparker som hade däckgungor. De här var gungor som kunde fungera som gunga för bebis med ett mindre däck under det större eller som en vanlig gunga där man kunde stå eller sitta. Den som vill skapa en egen gungställning hemma kanske funderar på det där med att göra egen gunga av däck och det är faktiskt ingen dum idé. Däckgungorna är väldigt kul att gunga på men man måste verkligen se till att inte använda sig av fjolårets vinterdäck då dessa rentav är farliga för barnen som kommer att sitta på dem barbent och även få smuts på händerna.

Ett däck som gunga

Ett däck som en gunga är en rätt enkel sak. Man fäster däcket i sidorna, ofta med två fästpunkter på var sida, och sedan kan barnet sitta med benen i däckets mitt eller på utsidan. Hårdare gummi kan vara bra då man inte så snabbt får bananeffekt på gungan. Det är också viktigt att man fäster på rätt sätt för att undvika sprickor som sedan snabbt kommer att leda till att gungan går sönder. Är man bara lite händig så är det inte så svårt att bygga den här typen av gungställning.

Farliga oljor och gifter

Många kanske tänker att man slår ett slag för miljön genom att återvinna däck som annars hade skickats till sopen. Nu är det absolut inte smart att ringa en däckverkstad som säljer däck för att se om de har några överblivna däck att donera. Det här är nämligen smutsiga saker som har varit ute på Sveriges vägar. Även om verkstaden vet hur man gör rent så kommer det alltid att finnas rester av de farliga oljor och gifter som finns i däcken och dessa kan verkligen skada barn. Det har till och med hänt att barn som utsatts för den här typen av däckgunga har blivit sjuka då de slickat på fingrar efter att få svärta på dem. Detta måste man betänka även om det verkar vara möjligt att göra rent de gamla däcken. Gnider man bara sina händer mot däcken under tillräckligt lång tid så kommer fler gifter att lossna.

Bästa lösningen för däckgungan

Den bästa lösningen är att man använder sig av däck som kasserats innan de ens har monterats på en bil. Dessa har nämligen inte smutsats ned och de passar bra för barn att leka på. Du kan alltså höra av dig till en firma som har tillgång till helt nya och oanvända däck och se om de kan sälja dig ett eller två av dessa. Sedan kan man ju faktiskt undra om det verkligen måste vara en däckgunga. En vanlig träbit duger ju också för att gunga och med denna så är den största risken att man får en sticka vilket verkligen inte är så mycket att bekymra sig om jämfört med gifter i gummidäck!

Bild från naturlekplatser.com