Kategoriarkiv: Motor och transport

Vad innebär ett läkarintyg för alkohol och droger?

Det sker titt som tätt att förare åker fast för rattfylla eller för att vara under påverkan av droger då de kör. Detta är allvarligt för en privat bilist men kanske ännu värre för den som är yrkeschaufför. För att ge förare en chans att rätta till situationen så finns det läkarintyg för alkohol och droger som går hand i hand med en provperiod då körkortet kan återfås.

Så fungerar läkarintyg för alkohol och droger

När du har fått krav från Transportstyrelsen om att bevisa att du är nykter och utan droger under en testperiod så måste du få intyg om detta från en läkare. Det innebär att du går till en specialistläkare och lämnar urinprov såväl som blodprov med jämna mellanrum.

Så länge som du får läkarintyg för alkohol och droger så kan du fortsätta köra. Det variera hur många prov som måste tas tills du får ditt körkort åter. Dessutom så är det ofta så att dessa prover ska genomföras på ett spontant sätt så att du inte kan planera in användning av alkohol och droger så att det inte märks.

Du bokar tid på en klinik som kan erbjuda läkarintyg för alkohol och droger för dig som mist ditt körkort och vill få det igen. Det är bara att ta med de dokument du har fått från Transportstyrelsen så kan du få en plan för dina intyg.

En specialistklinik som jobbar med detta kan göra processen mycket enkel för dig. De kan till exempel skicka in alla intyg som krävs så att inget missas. Detta är högst relevant för dig som behöver tillstånd att få fortsätta köra efter att ha åkt dit för rattfylla eller drogpåverkan.

Så behåller du körkortet med läkarintyg för alkolås

Om du har åkt dit för rattfylleri kan det vara så att Transportstyrelsen kräver att du bevisar att du fortsatt kör nykter för att du ska få behålla ditt körkort på prov. Det här görs med hjälp av alkolås i din bil. Nu är det inte så enkelt att du själv kan installera ditt lås och sedan blåsa i det innan du kör. Det gäller att du får läkarintyg för alkolås från en klinik som kan hjälpa dig genom din provperiod.

Läkarintyg för alkolås – så går det till

När du har fått brev från Transportstyrelsen kan du ta med dig alla papper till en klinik som jobbar med att utfärda olika typer av intyg. Kliniker som kan ge läkarintyg för visum eller körkort kan även ordna med läkarintyg för alkolås.

Du bokar tid på kliniken och tar med dig de papper du har. Kliniken kommer då att hjälpa dig att ansöka om ett körkort som har alkolåset som ett villkor. Du kanske också får genomgå en första undersökning som sedan kommer att följas av regelbundna prover.

Prover med kort varsel

För att kontrollera att du inte kör med alkohol i blodet kommer du att få alkolåset vars resultat också kommer att analyseras. Men först måste du få ett intyg för att få alkolås. Du får lämna prover till kliniken i enlighet med de direktiv som du får av Transportstyrelsen. Proverna görs med kort varsel så att du inte kan förbereda dig och fuska.

För att kontrollera om du har alkohol i blodet krävs det blodprover. När kliniken har slutfört alla prover som krävs kan de sammanställa svaren och skapa ett intyg. Detta skickas till Transportstyrelsen och därefter kan du börja köra med alkolås i bilen.

Ett bra system för allas säkerhet

Systemet med alkolås är inte bara bra för din hälsa och din säkerhet. Det är ju till för hela samhället. Den som kör rattfull är en fara och ibland kan det vara så att det här beror på ett underliggande hälsoproblem med alkoholism.

Då personen får en chans till och kan fortsätta att köra bil med läkarintyg för alkolås är det också hög tid att göra något åt alkoholproblemet. Det här kan bli en varningsklocka som leder till att personen till sist blir frisk och kan leva ett mycket bättre liv.

Rädslan för att förlora körkortet som är så viktigt är precis det som ska till för att en person som dricker alldeles för mycket äntligen vaknar och förstår att det är dags att lösa problemet. Alkolåset är också en trygghet för alla andra som finns runtomkring i trafiken och som riskerar att skadas på grund av förarens berusade tillstånd.

Med bra däck så fungerar bilen som den ska

Det finns inga bildäck som håller för evigt så man måste då och då byta ut mot nya. När man ändå bestämmer sig för att köpa nya däck så kan man ju passa på att få en modell som är särskilt bra för den bil som man har. De som säljer däcken är experter på detta så man behöver bara nämna vilken bil man har och årsmodell för att få förslag på bra sommardäck eller vinterdäck. Många gånger så kan man dra nytta av kampanjer som gör det möjligt att få hög kvalitet till ett lågt pris.

Däck ger säker färd

Däcken är viktigare än vad många tror och det handlar inte bara om att se till att de som man kör med är i gott skick. Man måste ha rätt typ av däck för det underlag som man färdas på. Det säger ju sig självt att vintern kräver vinterdäck, men här ska man fundera på om man behöver dubbar eller om vanliga modeller för vintern kommer att vara tillräckligt. Det finns ju en hel del kritik mot dubbdäcken och det särskilt i städer, men i vissa fall så är detta det allra säkraste alternativet och då ska man givetvis se till att bilen har dubbdäcken och ingenting annat.

Samma bildäck året om

Man kan få intrycket av att däck som är bra för vintern även kommer att fungera bra resten av året men det stämmer inte. Sommarens underlag ser mycket annorlunda ut och det är därför som det finns något som heter sommardäck. Men sommaren kan förstås också innebära regnstormar och ett mycket halt underlag och då tjänar man på att ha investerat i modeller som klarar detta galant.

Man kan också välja modeller som är till för att användas året om men detta kan knappast rekommenderas i Sverige. Det är för stora skillnader mellan vinterns och sommarens väglag för att det här ska löna sig. Man får helt enkelt acceptera att det blir till att byta däcken då vintern är på ingång.

Man ska inte vänta för länge med att byta

Om du vill att bilen ska fungera på bästa vis så är det viktigt att planera in däckbyten i god tid och att inte missa detta. När snön kommer tidigt så kan man bli överrumplad och många får för sig att ge sig ut med bilen trots att den inte är rustad för detta. Kanske tar man sig säkert fram till jobbet men sedan blir det tvärstopp då det snöar på under dagen. Parkeringsvakter är också ute i snöoväder och det duger inte att säga att man inte kunde flytta på bilen på grund av sommardäck. Det kan bli en dyr affär att fastna i en driva under en längre snöperiod bara för att man inte såg till att ha rätt däck på bilen i tid.

Olika sorters motorcykelförsäkringar

För att få äga och framföra en motorcykel så krävs enligt lag att den är försäkrad, men det är lite krångligare än så. Det finns nämligen ett stort antal olika försäkringar att välja mellan och det är inte helt lätt att avgöra vilken som passar bäst. Förutom de tre grundläggande försäkringsformerna trafik- halv och helförsäkring så finns också ”specialförsäkringar” som olika typer av veteranförsäkringar och märkesförsäkringar. Rent lagligt gör det ingen skillnad vilken av försäkringarna du gäller, men det kan göra stor skillnad för motorcykelägaren.

Trafikförsäkring

Trafikförsäkringen är den grundläggande formen av motorcykelförsäkring och täcker därmed inte så mycket. Det som den omfattar är normalt personskador, skador på annans egendom och skador på kläder och skyddsutrustning. Det är ofta den billigaste formen av försäkring, men beroende på vilken sorts motorcykel och vilket märke det är så kan en av de andra försäkringarna kosta lika litet eller mindre och samtidigt omfatta mer.

Halvförsäkring

Halvförsäkringen täcker det som trafikförsäkringen gör, och ytterligare några saker. Vad som täcks varierar mellan försäkringar, men vanligtvis rör det sig om saker som stöld, brand och en del andra skador. Vad som täcks beror också ofta på hur gammal motorcykeln är och hur långt den har gått. Halvförsäkringar ger också ofta visst rättsskydd, ersättning vid stöld och ibland även hjälp med transport av motorcykel till verkstad.

Helförsäkring

Helförsäkring för MC är en försäkring som täcker det mesta och som därmed vanligen har en högre premie än trafik- och halvförsäkringar. Den vanligaste skillnaden mot halvförsäkringen är att helförsäkringen vanligtvis även täcker skador på motorcykeln som uppstått genom olika former av yttre åverkan. Med yttre åverkan menas då exempelvis skadegörelse, olyckor, transporter. De exakta villkoren varierar beroende på försäkringsbolag.

Talande bild på när det är bra att ha en motorcykelförsäkring

Veteranförsäkring

Veteranförsäkringar är försäkringar som är ämnade för lite äldre motorcyklar. Dessa försäkringar kan ha lite olika namn, och vad som definieras som en äldre motorcykel varierar också, men oftast minst 20 år. Villkoren skiljer sig också åt en hel del, men syftet är det samma: att erbjuda den som har en äldre motorcykel bättre villkor än de skulle få med en standardförsäkring

Märkesförsäkring

En märkesförsäkring är just det – en försäkring för en motorcykel av ett viss märke. Dessa försäkringar är, liksom veteranförsäkringar, tänkta att ge extra bra förmåner för den som är kvalificerad för dem. Märkesförsäkringar är dock ofta lite begränsade; inte alla motorcyklar av ett visst märke kan teckna dem, utan det är begränsat beroende på årgång och modell. För den som uppfyller kraven för en märkesförsäkring så är det ofta det bästa valet, men det är långt ifrån alla som har möjlighet att skaffa sig en.

Vinterdäck och EU märkning

När man ska köpa dubbdäck eller friktionsdäck så kan man tycka att det där med EU märkning är en fiffig sak. Men faktum är att den här märkningen inte är tillräcklig för att man ska kunna välja de allra bästa däcken. När den första december kommer så säger vinterdäckslagen att man måste ha vinterdäck om väglaget är halt, och då bör man ha bra däck på bilen som kommer att klara halkan.

vinterdack (2)
Sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern annars blir det halt.

Vinterdäck egenskaper

När du ska byta till vinterdäck så bör du förstås ha lite koll på det där med vinterdäck datum såväl som regler för vinterdäck mönsterdjup. Det här är sådant som påverkar hur säkert du kommer att köra i vinter och man ska aldrig fnysa åt en vinterdäck regel som verkar onödig. Den lag som finns i Sverige för vinterdäck är utformad med tanke på de situationer som kan uppstå då vägen snabbt täcks av ett istäcke. Man kan gott säga att det där med väggreppet är något av det allra viktigaste att se på då man väljer däck för vintern.

EU märkning
Med EU märkningen så får man reda på hur bra väggrepp, rullmotstånd och bullernivån är. Det här är förstås bra men man ska komma ihåg att märkningen inte är till för svenska vägar och att till exempel bullernivån är i enlighet med den asfalt som finns i Europa och inte den som finns hos oss. Därmed så är det bra mycket smartare att ta en titt på vinterdäck test och det särskilt om man har fått upp ögonen för billiga vinterdäck som verkar riktigt bra. Med ett test som går igenom ett trettiotal punkter så får man veta så mycket mer om kvalitet och väghållning än det som man får ut av EU märkningen.