Kategoriarkiv: Industri

Viktiga tillbehör för plåtbockning

När man besöker en modern metallverkstad så krossas genast de flesta myter om metallhantverket som man kanske trott på. Är man inte så insatt i det där med plåtbockning så kan man ju tro att det handlar om en massa eld, tung metall och svartmuskiga arbetare i läderförkläden. Istället så möts man av ljusa lokaler där operatörer förvisso har skyddskläder på sig men där maskiner och automatiska plåtbockningsverktyg jobbar på ett tyst och smidigt vis.

Plåtbockning med maskiner

I moderna plåtbockningsmaskiner så finns det gott om verktyg som arbetar på ett automatiskt sätt men med samma klassiska rörelsemönster som då bockning utfördes för hand. Samtidigt så uppstår det gärna situationer där maskinen inte kommer att klara hela jobbet. I detta läge så måste operatören klara av visst arbete med handverktyg som är till för att böja, klippa till och göra annat som krävs för att få fram färdiga komponenter. Maskinerna tar förstås hand om det mesta för att en plåtbockning ska bli klar men man kan aldrig förlita sig på automatiken till 100%. Läs mer om plåtbockning här »

Fortfarande ett hantverk

När man ser på de tillbehör som en plåtslagare måste ha så inser man att det trots allt fortfarande handlar om ett gediget hantverk. Verktyg som plåtslagartång, tång och andra bockningsverktyg som man jobbar manuellt med går att beställa online från företag som tar fram de allra bästa modellerna för den moderna metallindustrin. Dessa måste finnas på plats på verkstaden för att arbetet ska flyta på i enlighet med planering.

Träemballage utan skador

Det kan vara lite snårigt att avgöra precis vad som krävs när man ska skicka ett kolli till ett annat land eller inom Sverige för den delen, och visst är det viktigt att ta reda på i vilket skick det emballage som man använder sig av är i. Det här handlar ju inte bara om att man måste få tummen upp till att skicka träemballage med produkter som last, om man råkar illa ut så kan det ju bli så att de varor som man skickar skadas för att de inte står på ett stadigt sätt. Men hur vet man om det emballage av trä som man använder sig av är i ett gott skick?

Certifierat träemballage

Om man kan få certifikat på att träemballaget har testats så är det förstås det allra bästa men det här ska man inte räkna med. Dessutom så finns det inget certifikat som gäller för evigt. Det som man kan ta en titt på är förstås hur emballaget har tillverkats och förvarats. Har det använts förr och i sådant fall med vilken typ av omslag och förpackning. Om man får veta att ett träemballage har stått ute i snö och tö i flera säsonger så kan man ju inte ta för givet att det är i ursprungligt skick men då det är nytt så får det inte ha problem med fukt eller mögel som kan försvaga konstruktion och bärkraft. Här kan du läsa mer om träemballage »

Dolda skador

Då det finns dolda skador så kan man verkligen få problem med förvaring och transport. Det är ju inte alltid som man ser rost på spikar och fästelement bara för att träet lider av fuktskador. Det bästa är att handla emballaget i trä av en erkänd försäljare som jobbar på ett ärligt och korrekt vis. Begagnat kan vara en risk som man kanske är villig att ta i det fall att man ändå bara ska använda pallarna vid ett enda transporttillfälle.

Smarta ytbehandlingsmetoder för fästelement

Vad vore världen utan fästelementen som håller ihop vår tillvaro? Med skruvar och spikar så fungerar vår vardag och industri, och dessa små men ofta komplicerade fästelement tillverkas av svenska verkstäder i olika material. Idag kan man finna träskruvar och metallskruvar i olika format för olika projekt. Beroende på hur dessa delar ska användas så måste man ytbehandla på rätt sätt. Ytbeläggningen på fästelementen är viktig för här handlar det om att förstärka skyddet mot rost både på utsida och på insida av material och gängor.

Fästelement som behöver ytbehandlingar

Egentligen kan man säga att alla typer av fästelement behöver någon form av ytbehandling. Den enklaste form av träplugg kommer ju att behöva lackas eller färgas precis som den möbel som den är en del av. Nu talar man förstås mest om ytbeläggning då det handlar om metallobjekt där man måste göra mesta möjliga för att motverka korrosion och för att försköna utseendet. Om man tar bilar som exempel så handlar det ju om fordon som kommer att röra sig i olika slags terräng och som ofta befinner sig utomhus i alla väder. Bilars skruvar och muttrar måste klara av en hel del och samtidigt så ska de smälta in i fordonets design med rätt färg och rätt typ av yta. När skruvarna sitter omkring motor så måste de även klara av den värme som de där exponeras för. När fästelementen sitter på bilens undersida så kommer de att utsättas för sand, lera och det slitage som här uppstår på ett naturligt sätt.

Olika typer av ytbeläggning

Man kan alltså säga att ytbeläggningen i första hand ska vara till för att öka motståndet mot rost och slitage, samt ge det utseende som man är ute efter. Det finns även en annan sida av den här typen av behandlingar och det är att de kan leda till att man får ett bättre fäste för skruven så att den kommer att sitta så tätt som man har behov av och det är också viktigt. Fluorpolymer är ett ämne som ofta används då man ger fästelementet en skyddande beläggning. Det här ämnet anses vara enkelt att applicera samtidigt som det ger ett mycket gott skydd mot allt från vatten till salt. För att olika former av ytbeläggningar ska ge ett riktigt gott resultat så måste man även tänka på hur man har förbehandlat metallen. Färger får ett bättre fäste då man har grundat med metoder som anodisering som är mycket vanligt då det till exempel handlar om element av aluminium.

Effektiva ytbehandlingsprocesser

För att man ska få en effektiv ytbehandlingsprocess av så små delar som spik och skruv så gäller det att man har lagt upp arbetsprocessen på rätt sätt. Till att börja med så väljer man rätt metall för projektet och sedan så försöker man se till att plåten är så färdig som det bara går innan man börjar fräsa eller svarva fram delarna. På så vis så kanske man inte ens behöver ytbehandla fästelement då de kommer ur maskinen. De kan vara klara för montering direkt från metallverkstaden som har tillverkat.

Sanningar och lögner om pulverlackering

Om du har hört att pulverlackering är hur enkelt som helst och något som en lekman klarar av utan hjälp så har du hört en av pulverlackeringens allra vanligaste myter. Faktum är att detta inte är den enda vitt spridda lögnen om denna smarta metod för lackning men det finns även sanningar som man kanske inte kan tro på. Här följer några vanliga missförstånd och sådant som faktiskt är sant då det handlar om pulverlackeringen som metod och teknik för lackning och färgning av metallföremål.

Vem som helst kan utföra pulverlackering

När pulverlackeringen först kom till Sverige under 1960-talet så var tekniken nymodig. Det att man kunde spruta på lacken eller virvelsintra på ett så effektivt sätt fick folk att tro att man inte behövde vara utbildad lackare för att klara detta på samma sätt som då man jobbar med våtlack. Detta är en myt som behöver avlivas en gång för alla. Vem som helst kan INTE utföra pulverlackering för det här kräver rätt teknik samt kunskap om ytbehandling.

Pulverlack ger korrosionsskydd

Här skulle man kunna säga att det både handlar om myt och sanning. Pulverlacken i sig kommer inte att ge ett korrosionsskydd. Det måste man ha i metallen som ska ytbehandlas på rätt sätt innan man lackar. Man kan dock säga att pulverlacken har egenskaper som ökar på detta skydd och därmed så är den en positiv hjälp då man vill undvika problem med rost.

Termoplast är samma sak som pulverlack

Man kanske inte tänker sig lack som en form av plast men det här är faktiskt ofta en sanning. Då man använder sig av termoplastiska pulverfärger så handlar det faktiskt om termoplaster som faktiskt var den första typen av pulverfärger som utvecklades under tidigt 1900-tal. Den här typen av pulverfärg kan man spruta på eller applicera med hjälp av virvelsintring.

Man kan lacka hur tjockt som helst

Å ena sidan så är det så att man slipper lägga lager på lager med pulverfärgerna. Man kan lacka tjockt på en gång men det här betyder inte att man kan lacka hur tjockt som helst. Gör man det så riskerar man ett fult utseende och här har vi ytterligare en anledning till varför det är en myt att vem som helst klarar av pulverlackning då en lekman ofta gör misstaget att han eller hon lackar för tjockt.

Virvelsintring och elektrostatisk sintring är samma sak

Nej, det är inte samma sak. Virvelsintring går ut på att man först värmer ett metallföremål och att man sedan doppar detta i pulver som sprutas fram med hjälp av en luftström. Med elektrostatisk virvelsintring så kommer man istället att använda sig av ett pulver som laddats upp för att sedan dras till ett metallobjekt som jordats. Här kommer man heller inte att värma metalldelen som ska färgas.

Är det någon mening med att reparera lastpallar?

Emballage är mycket viktiga inom svensk industri och lastpallar utgör en elementär del av verksamheten hos både handlare och producenter. Men om de inte repareras eller sköts på rätt sätt kan det vara en osäker kostnads- och tidsbelastning för företaget i fråga och dessutom skadligt för miljön. Man kan dock undra om det är någon mening med att reparera lastpallarna eller om det är lönsammare att bara köpa in nya?

Lastpallar historia

Även om man inte vet vem som ursprungligen skapade lastpallar, så daterar dagens Europapalls tillkomst ända tillbaka till 2:a världskriget. Inför invasionen av den franska staden Normandie framtogs en lastbärare av trä åt den amerikanska armén för att förbättra logistiken av krigsmaterial. Efter krigets slut föddes tanken om en Europeisk standard och idag, mer än 50 år senare lever samma lastpall vidare. I Sverige idag så använder vi tillsammans med ett flertal andra europeiska länder denna palltyp som standard. Nuförtiden används inte bara lastpallar av trä, utan också pallar av återvunnen plast.

Livscykel och reparationer

Oavsett om lastpallarna är tillverkade av trä eller plast så krävs det för att bespara både pengar och tid att de regelbundet går igenom en inspektion och repareras vid behov, eller byts ut om de skulle vara oreparerbara. Givetvis så lönar det sig också att redan från början se till att köpa från en leverantör som redan är känd för produkter av en hög kvalitet. Lastpallar av högre kvalitet har en längre livstid, kräver färre reparationer och underhåll. Leverantören kan även stå för reparation av lastpallar vilket är ytterligare en kostnadsbesparing.

De flesta pallar som tillverkas i Sverige består av returplast. De har en betydligt lägre vikt än traditionella träpallar och dessutom en något längre livslängd. Men även den traditionella träpallen har sina fördelar och är tillskillnad från plastpallen mycket lättreparerad. Det blir allt vanligare världen över att ta in ett företag som ansvarar för pallkvaliteten genom hela verksamheten. De ser till att pallar inspekteras efter varje användning och repareras innan de används igen. Detta leder dels till att företaget kan lägga sin uppmärksamhet på andra saker, men också en lägre totalkostnad och till och med förbättrade miljöeffekter.

Skonsammare mot miljön

Hänsyn till miljön har blivit allt viktigare för många företag och verksamheter, och idag är det möjligt att både göra kostnadsbesparingar och samtidigt skona naturen och bidra till en hållbar utveckling. Både en skadad träpall eller en utsliten plastpall kan tas till vara på för att gynna både miljö och produktion. En pall av trä eldas upp, och energin tas till vara på, en pall av plast mals ner och dens material kan hamna i andra plastprodukter, eller återigen i en ny plastpall.